به گزارش مشرق، رقابت های لیگ برتر فوتبال کشور به هفته سوم خود رسید و این در شرایطی است
که آتش اختلافات در باشگاه پرسپولیس به صورت موقت فروکش کرده و هر لحظه
ممکن است این شعله زیر خاکستر بار دیگر فوران کند. این در شرایطی است که
این روزها گویا وزارت ورزش و جوانان نیز به این نتیجه رسیده که تغییراتی در
باشگاه پرسپولیس به وجود آورد.
روز گذشته بود که امیر رضا خادم معاون حقوقی وزارت ورزش و جوانان اعلام کرد هر کسی که حاضر است حمایتی که تاکنون اسپانسرها از سرخابیها کردهاند را در همین سطح و نه بیشتر انجام دهد، جلو بیاید. اسپانسر باشگاه استقلال ۲۰ میلیارد و اسپانسر باشگاه پرسپولیس ۳۰ میلیارد تومان است و هر کسی که میتواند به همین اندازه پرداخت کند، جلو بیاید و من رضایت اسپانسرها را میگیرم تا آنها جایگزین شوند.
روز گذشته بود که امیر رضا خادم معاون حقوقی وزارت ورزش و جوانان اعلام کرد هر کسی که حاضر است حمایتی که تاکنون اسپانسرها از سرخابیها کردهاند را در همین سطح و نه بیشتر انجام دهد، جلو بیاید. اسپانسر باشگاه استقلال ۲۰ میلیارد و اسپانسر باشگاه پرسپولیس ۳۰ میلیارد تومان است و هر کسی که میتواند به همین اندازه پرداخت کند، جلو بیاید و من رضایت اسپانسرها را میگیرم تا آنها جایگزین شوند.
این اظهارنظر در شرایطی مطرح شد که حالا با این چراغ سبزی که مسئولان وزارت ورزش و جوانان نشان دادند، اسپانسرها نیز آمادگی خود را برای حضور در باشگاه پرسپولیس اعلام کردند. در این بین حسین هدایتی یکی از این افراد است که اعلام کرده هولدینگ استیلآذین ایرانیان حاضر است ۲ میلیارد تومان بالاتر از اسپانسر پرسپولیس به باشگاه بدهد. هر چند که میدانم پیشنهاد وزارت ورزش جدی نیست.
البته هدایتی تنها اسپانسری نیست که خواهان حضور در این باشگاه پرطرفدار شده است. طی روزهای اخیر زمزمه هایی مبنی بر پیشنهاد یک اسپانسر 28 میلیاردی نیز به گوش رسید. البته رقم پیشنهادی این اسپانسر 2 میلیارد کمتر از اسپانسر فعلی به نظر می رسد، اما این اسپانسر اعلام کرده که رقم 28 میلیارد را بدون در نظر گرفتن اسپانسری پیراهن و سود حاصل از تبلیغات دور زمین پرداخت می کند.
حالا باید منتظر ماند و دید که وزارت ورزش و جوانان پای قول خود می ایستد و با اسپانسرهای جدید وارد مذاکره می شود یا اینکه به قول حسین هدایتی پیشنهاد مطرح شده چندان جدی نخواهد بود. البته این در شرایطی است که امکان دارد طی روزهای آینده اسپانسرهای دیگری نیز برای پرسپولیس پیدا شود. هر چند که احتمال حضور اسپانسرهای جدید نیز با توجه به وضعیت بدهی های این باشگاه، بعید به نظر می رسد.
مزایده، حلقه گم شده اسپانسری سرخابی ها
خصوصی سازی استقلال و پرسپولیس قانونی بود که سال ها در گوشه ای خاک می خورد و دولت ها یکی پس از دیگری با شعار خصوصی این دو باشگاه روی کار می آمدند و در پایان نیز خبری از ماجرای واگذاری سرخابی ها نمی شد تا اینکه نوبت به دولت یازدهم و محمود گودرزی، وزیر ورزش این دولت رسید.
گودرزی البته امیر رضا خادم را به عنوان مسئول خصوصی سازی این دو باشگاه منصوب کرد تا خادم نماینده تام الاختیار وزیر ورزش شده و کار را از چند صد متری ساختمان وزارتخانه و باشگاه پرسپولیس شروع کند. اما در همان برهه ابهاماتی در زمینه اسپانسری سرخپوشان ایجاد شد.
طبق قانون، واگذاری در شرکت های 100 درصد دولتی باید به صورت مزایده و آگهی در روزنامه کثیرالانتشار باشد. این واگذاری نیز شامل همه موارد از جمله واگذاری برند، واگذاری سهام، واگذاری ملک و ساختمان می شود. این در حالی بود که وزارت ورزش بدون برگزاری مزایده و چاپ آگهی، برند پرسپولیس و استقلال را به 2 اسپانسر فعلی واگذار کرد. در این خصوص برخی شرکت های دولتی با گرفتن مجوز ترک تشریفات و مزایده محدود، امضای اعضای مجمع خود را جمع آوری کرده و بدین ترتیب موضوع مزایده را کنار می گذارند. اما در این مورد نیز وزارت ورزش برای خودداری از برگزاری مزایده نیز هیچ امضایی از اعضای مجمع دریافت نکرده و مجوز ترک تشریفات را دریافت نکرد.
در آن برهه حتی این سوال مطرح شد که ارقام مشخص شده برای اسپانسر بر اساس چه ملاک و معیاری مشخص شده است. وزارت ورزشی ها اعلام کردند که اسپانسر پرسپولیس قرار است 30 میلیارد تومان و اسپانسر استقلال 20 میلیارد تومان هزینه کند. اما این سوال پیش آمد که چرا این مبلغ بیشتر یا کمتر از 30 میلیارد و 20 میلیارد تومان نبوده و چه نظارتی بر نحوه اعلام مبلغ هزینه کرد اسپانسر بوده است.
حالا اما گویا پس از چند ماه مسئولان وزارت ورزش نیز به این نتیجه رسیده اند که با دعوت از اسپانسرها، به نوعی مزایده ای را برای این 2 باشگاه برگزار کنند. البته در شرایط فعلی گویا وضعیت استقلال مساعد است و این پرسپولیس و مدیرعاملش است که با اسپانسر اختلافاتی دارد.